02 heinäkuuta 2012

Namibia - Botswana 5

Päivä 9 - Sossusvlei
Hiekkaa, hiekkaa ja hiekkaa

Liikkeelle jälleen kerran ennen auringonnousua ja kapuaminen dyynille nro. 45 ensimmäisiä säteitä ihailemaan (onko ne oikeasti numeroitu jokaikinen vuorilta Atlantille...?). Ostetaan kunto, katsoin hiekkakasan juurella jotta äkkiähän tuonne ylös kipaisee ja otin vähän turhan reippaan lähdön. Sitä penteleen dyyniä kun vaan jatkui ja jatkui ja piti jokunen kerta seisahtua haukkaamaan happea ennen kuin laelle asti pääsi... Vaan maisemat oli kyllä vaivan arvoiset. Ja alhaalle palattua oli Frankella ja Ewaldilla aaamuteetä, munia, pekonia, papuja ja paahtoleipää odottamassa.

Nelivitoselta jatkettiin Sossusvlein lammikolle ja "Big Mama" -dyynille. Sitä ei ehtinyt kokonaan kiertää vaan pikku matka kiivettiin taas maisemia ihmetellen.
Tunnistamaton mehikasvi sai epävirallisen nimen "oksennuskukka"...
Ennen lounastaukoa käytiin vielä katselemassa koristeellisia kuolleita puita Deadvleissä
"Black Panther" Franke  kameratelineenä
Sesriemin leiripaikalla pidettiin muutaman tunnin hengähdytauko. Respan viereisessä puussa oli varsin komea sosiaalikutojien pesä.

Illalla piipahdettiin konglomeraattikanjonissa, ja sitten ajeltiin hetki ja parkkeerattiin tien laitaan sopivan maisemalliselle kohdalle auringonlaskua varten.
Ja mun "saisko vielä muutaman oryxin läheltä" - tilauksenikin toteutui. :D
Viimeinen yhteinen ateria leirinuotiolla valmistuu...

Päivä 10 - Sossusvleistä Windhoekiin ja Mauniin
Jäähyväisiä

Leiri purettiin aamulla hyvin aikaisin, jotta ehdittäisiin ajoissa Windhoekiin. Alunperin oli tarkoitus jatkaa Botswanaan vasta seuraavana päivänä, mutta Air Namibia oli juuri ennen matkan alkua siirtänyt omavaltaisesti lentojamme myöhäisemmäksi, mikä olisi pudottanut meiltä yhden iltasafarin deltalla pois, ja pahimmassa tapauksessa vielä seuraavan aamunkin. Pekka ja matkatoimistot tekivät tovin töitä ja loppujen lopuksi lento saatiin nyt edelliselle illalle, ja hotelliyö Mauniin Windhoekin sijaan.
Aavikko oli pilvien peitossa ja hento tihkusumu saatteli minibussia kohti Windhoekia. Matka sujui yllätyksettä, ja pikaisen lounaan jälkeen vähenneltiin matkatavaroita Bougainvillassa, hyvästeltiin Namibia, Suomeen palaava osa seurueesta, Pekka, Franke ja Ewald ja lähdettiin lentokentälle odottelemaan Botswanan konetta. Maunin lento teki välilaskun Zimbabwessa Victorian putouksilla, voipahan kehua käyneensä sielläkin (vaikka putouksista ei muuta näkynytkään kuin vesihöyryä horisontissa...). Lentoaikataulut oli näemmä aika viitteelliset, tyyliin "jaa kaikki taitaa olla paikalla, no sit mennään", ja Maunissa oltiin melkein tunti etuajassa. Hetken hämmennyksen jälkeen kyllä kyyti hotellille saapui ja ensimmäinen yö Botswanassa sujui leppoisasti neljään henkeen kutistuneessa retkueessamme.