02 heinäkuuta 2012

Namibia - Botswana 1

Tunnelmia ja kuvia kesä-heinäkuun vaihteessa tehdystä räätälöidystä "Tuomon erikoissafarista" Namibiaan ja Botswanaan. Matkan vastuullisena järjestäjänä toimi Suomi-Seuran Matkat ja Namibian päässä Puye Travels, matkanjohtajana Namibian osuudella Pekka Virtanen.

Päivä 1 - Windhoek
Mopanimatoja ja loikkivia leopardeja

Air Namibian yölento Frankfurtista laskeutui Windhoekin kentälle aamuviiden tienoilla. Turistilla väsy ja kylmä. Pekka oli kentällä vastaanottamassa yhdeksän hengen retkueemme ja minibussilla siirryttiin hotellille elpymään muutamaksi tunniksi ennen reissun aloituspalaveria. Huoneen ilmalämpöpumpusta huolimatta lämpö alkoi palailla luihin vasta kun siirtyi pihalle aurinkoiseen kohtaan istuskelemaan. Paikallisoppaamme Franke esitteli lyhyesti matkareitin ja ohjelman pääpiirteet, minkä jälkeen lähdettiin pienelle Windhoekin kiertoajelulle.
Lounas syötiin pikkuravintolassa, missä sai heti kosketuksen paikalliseen evääseen, wrapin sisällä oli täytteenä kudu-antilooppia ja kuriositeettinä tilattiin koko porukalle myös kulhollinen käristettyjä mopanimatoja. Pitihän niitä ihan piruuttaankin pari maistaa. Sen verran tujusti chilitettyjä ettei niissä juuri mitään erikoista makua havainnut, mutta rakenne oli vähän pyyhekumimaisen sitkeä...

Sieltä jatkettiin yksityiselle eläinfarmille missä avoautoilla käytiin pienellä maastoajolla leopardeja ja gepardeja ruokkimassa ja ensimmäiset elävät antiloopit ja pari hippoakin. Kuski tarjoili kylmälaukusta juotavaa ja koukutuin sitten heti ensimmäisenä päivänä Savanna light -siideriin josta jäi hauskan kukkainen jälkimaku...

Hipot
Hipon kuvaajat
Illalla vielä mentiin illalliselle ravintolaan, vaikka napa vielä paukkui lounaan jäljiltäkin, ja "pieni" hyppyantilooppivarraskin sisälsi varsin tuhdisti syötävää. Saati matkatoverin ottama lihalautanen jossa oli sitä lihaa varmaan kilo...

Päivä 2 - Windhoekista Waterbergiin
Oryxeja ja puhveleita

Aamusella pakattiin porukka taas Ivecon pikkubussiin, ja perään traileri leirintävarusteille. Ja seuraan liittyi myös kokki Ewald. Sitten nokka kohti pohjoista ja alkoi ajelu Waterbergin pöytävuorta kohti.
Matkaillessa joutuu välillä harrastamaan puskapissailua kun erämaassa ei niitä huoltoasemia ihan joka kulmalla ole. Ei minulla mitään moista vastaan ole, mut  olisi kuitenkin kiva että olisi edes sitä puskaa... Välillä heinätasangoilla joutuu turvautumaan vaan tyyliin "miehet oikealle ja naiset vasemmalle".
Waterbergin leirintäalueelle saavuttiin puoliltapäivin ja hieman myöhäisen lounaan jälkeen lähdettiin ilta-ajolle Franken ja Ewaldin jäädessä pystyttämään telttaleiriä. Pöytävuoren päällä on luonnonpuisto, jossa on muutama juomalammikko katselukoppien kera. Ensimmäisellä oli lauma keihäsantilooppeja, todella kauniita otuksia ja hieman harmitti että jätin kameran autoon kun arvelin että ovat liian kaukana pokkarille. Toisella lammikolla olin jo viisaampi ja sainkin ikuistettua puhvelit ilta-auringossa tomun leijaillessa.